Teodor Parnicki

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Teodor Parnicki
Parnicki.jpeg
Data i miejsce urodzenia 5 marca,1908
Charlottenburg
Data i miejsce śmierci 5 grudnia 1988
Warszawa
Narodowość Polska
Ważne dzieła Nowa baśń


Teodor Parnicki (ur. 5 marca 1908 w Charlottenburgu, zm. 5 grudnia 1988 w Warszawie) – polski pisarz, autor powieści historycznych i historyczno-fantastycznych. Życie[edytuj]

Był synem Bronisława i Augustyny z Piekarskich. Jego ojciec studiował na politechnice w Berlinie, zaś po zdobyciu tytułu inżyniera wyjechał z rodziną do Moskwy, gdzie pracował aż do wybuchu I wojny światowej. Jako obywatel niemiecki zmuszony był do opuszczenia Moskwy – udał się do Ufy. Gdy w 1918 zmarła matka Teodora, jego ojciec ożenił się ponownie z młodą Rosjanką, która spowodowała umieszczenie pasierba w korpusie kadetów w Omsku, przeniesionego następnie do Władywostoku. W wieku 12 lat Teodor Parnicki, posługujący się na co dzień językiem rosyjskim albo niemieckim, uciekł do Harbinu w Mandżurii. Pomogła mu Polonia harbińska, umieszczając chłopca w polskim Gimnazjum im. H. Sienkiewicza w Harbinie. Z trudem opanowując język polski w wieku 15 lat postanowił wrócić do Polski i zostać polskim pisarzem. Po maturze i śmierci ojca przyjechał do Lwowa i rozpoczął studia na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Jana Kazimierza (dziś Uniwersytet Lwowski) pod kierunkiem filologa, badacza twórczości Juliusza Słowackiego, prof. Juliusza Kleinera. Poświęcił się jednocześnie filologii polskiej, anglistyce i orientalistyce. Jako znawca wygłaszał na Uniwersytecie Lwowskim cykle wykładów o literaturze rosyjskiej. W roku 1928 zaczął publikować swoje prace – od powieści sensacyjnych do historycznych. Powieść Aecjusz, ostatni Rzymianin przyniosła mu w nagrodę stypendium, dzięki któremu zwiedził Bułgarię, Grecję i Turcję. Wrócił do Lwowa tuż przed wybuchem II wojny światowej. Po zajęciu Lwowa przez wojska sowieckie został aresztowany i skazany na osiem lat więzienia. Odzyskał wolność w sierpniu 1941 i uzyskał stanowisko attaché kulturalnego przy ambasadzie polskiej w Kujbyszewie. Opuścił ZSRR z Armią Andersa, ewakuując się najpierw do Teheranu, następnie do Jerozolimy, gdzie przebywał do roku 1944. Przez następny rok, do 1945 przebywał w Meksyku, gdzie był attaché kulturalnym w ambasadzie RP. Po wycofaniu przez Meksyk uznania Rządu RP na Uchodźstwie i zamknięciu ambasady utrzymywał się z renty ufundowanej przez Polonię. Do Polski przyjeżdżał na krótko w latach 1963 i 1965, zaś w 1967 wrócił do kraju na stałe, zajmując się twórczością i nie dając się wciągnąć w działalność polityczną. W 1972 otrzymał nagrodę państwową I stopnia[1]. Zmarł w Warszawie w trakcie pracy nad 4-tomową kolejną powieścią historyczną. Twórczość[edytuj]

Oficjalnym debiutem Parnickiego była powieść historyczno-biograficzna Aecjusz, ostatni Rzymianin (1936), w napisaniu kontynuacji przeszkodził mu wybuch wojny. Kilka lat później, przebywając w Jerozolimie, napisał i wydał Srebrne Orły (1943). Oba te utwory należą do najpopularniejszych, a zarazem stosunkowo najłatwiejszych w dorobku pisarza. W latach 50. i 60., tzw. "okres meksykański", powstały najważniejsze powieści historyczne Parnickiego, m.in. Koniec Zgody Narodów, Słowo i ciało oraz trylogia Twarz Księżyca. Kolejne powieści Parnickiego cechuje ewolucja w kierunku autotematyzmu, autobiografizmu i fantastyki naukowej.

Pisarstwo Parnickiego, erudycyjne i wymagające wytrwałego odbiorcy, choć obejmuje dwa tysiąclecia, wszelkie niemal nacje i zakątki świata, zdominowane zostało przez dwa zasadnicze momenty dziejowe: późne cesarstwo rzymskie i narodziny w jego łonie chrześcijaństwa oraz początki państwa polskiego i jego miejsce w ówczesnej Europie. Całą twórczość Teodora Parnickiego cechuje kosmopolityzm i brak jakiejkolwiek stronniczości narodowościowej czy światopoglądowej. Jego utwory dążą nie tyle do odtworzenia zewnętrznego kolorytu, ale głębiej rozumianej atmosfery kulturowo-intelektualnej danej epoki, a także do ukazania procesu przenikania się różnych kultur i ich wpływów.

Teodor Parnicki był także najważniejszym krytykiem i teoretykiem powieści historycznej od czasów Józefa Ignacego Kraszewskiego. Począwszy od lat 30. XX wieku, w swoich licznych szkicach i wykładach postulował odnowę gatunku, której sam się zresztą podjął, ale – jak sam przyznawał – nie podołał. Wierzył, że o historii można pisać w sposób inny, niż robił to Henryk Sienkiewicz i polemice z powieścią sienkiewiczowską poświęcił wiele uwagi. Był znawcą literatury rosyjskiej i radzieckiej.

Wśród autorów i myślicieli, którzy wywarli wpływ na twórczość Parnickiego, byli m.in. Juliusz Słowacki, Henryk Sienkiewicz, a także: Dante Alighieri, Aleksander Dumas (ojciec), Dmitrij Mereżkowski, Mark Ałdanow, Nikołaj Bierdiajew i Arnold Joseph Toynbee.


W I części 5 tomu Nowej baśni pojawia się nowa perspektywa - przerażenie możliwościami nauki, następstwami jej rozwoju, które mogą obrócić się przeciw człowiekowi. Narratorem książki jest nieznany autor z XVII wiekuj który spisuje wydarzenia dziejące się w 300 lat później, w drugiej połowie wieku XX. Jego wizja świata, wzorowana w pewnym sensie na Nowej Atlantydzie Franciszka Bacona, jest jednak przerażającym obrazem społeczeństwa totalitarnego i technokratycznego, w którym jednostka liczy się wyłącznie jako jeden ze szczebli hierarchii służbowej. Światem rządzą mędrcy, którzy podporządkowali sobie społeczeństwo dzięki niezwykłym wynalazkom techniki i odkryciom medycyny. Wyobraźnia autora kreśli rzeczywistość podobną Nowemu wspaniałemu światu Huxleya z całkowitym urzeczowieniem jednostki i form więzi międzyludzkich, jest rodzajem moralistycznej przestrogi zbliżając się do współczesnych rozwiązań science fiction.

Pojawiają się w powieściach Parnickiego różnego rodzaju wehikuły czasu i pojazdy czasoprzestrzenne. Są to swoiste chwyty, które służą prezentacji subiektywności ustaleń czasowych: wszystko leży w jednej płaszczyźnie, zarówno dalekie jak i bliskie, wszystko jest projekcją wyobraźni pisarza.

Twórczość

  • Trzy minuty po trzeciej (debiut 1931, Lwów)
  • Hrabia Julian (1934, Lwów)
  • Opowiadania (1934-1939, Lwów)
  • Aecjusz Ostatni Rzymianin (1936, Lwów)
  • Szkice literackie (1933-1939, Lwów)
  • Srebrne Orły (1943, Jerozolima)
  • Koniec Zgody Narodów (1955, Meksyk)
  • Słowo i ciało (1958, Meksyk)
  • Twarz Księżyca- Tom 1 (1960, Meksyk)
  • Nowa Baśń 1 – Robotnicy wezwani o jedenastej (1961, Meksyk)
  • Twarz Księżyca Tom 2 (1961, Meksyk)
  • Nowa Baśń 2 – Czas siania czas zbierania (1962, Meksyk)
  • Tylko Beatrycze (1962, Meksyk)
  • Nowa Baśń 3 – Labirynt (1963, Meksyk)
  • I u możnych dziwny (1964, Meksyk)
  • Nowa Baśń 4 – Gliniane Dzbany (1965, Meksyk)
  • Koła na piasku (1965, Meksyk)
  • Śmierć Aecjusza (1966, Meksyk)
  • Nowa Baśń 5 – Wylęgarnie dziwów (1967, Meksyk)
  • Twarz Księżyca Tom 3 (1967, Warszawa)
  • Zabij Kleopatrę (1968, Warszawa)
  • Inne życie Kleopatry (1968, Warszawa)
  • Tożsamość (1968, Warszawa)
  • Nowa Baśń 6 – Palec Zagrożenia (1970, Warszawa)
  • Muza dalekich podróży (1970, Warszawa)
  • Staliśmy jak dwa sny (1972, Warszawa)
  • Rodowód literacki (1973, Warszawa)
  • Przeobrażenie (1973, Warszawa)
  • Historia w literaturę przekuwana (1973, Warszawa)
  • Sam wyjdę bezbronny (1975, Warszawa), fragment pt. Posąg bez głowy Nurt 02 (130) 1976
  • Sekret trzeciego Izajasza (1980, Warszawa)
  • Dary z Kordoby (1981, Warszawa)fragment pt. Spowiedź to czy nie spowiedź? Nurt 10 (174) 1979
  • Rozdwojony w sobie (1981, Warszawa)
  • Kordoba z darów (1986, Warszawa)
  • Opowieść o trzech Metysach (wydanie pośmiertne 1994, Warszawa)
  • Ostatnia powieść (wydane pośmiertnie 2003, Warszawa)
  • Dzienniki z lat osiemdziesiątych (wydanie pośmiertne 2008, Kraków)
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony