Morgana Le Fay
| LEKSYKON FANTASTYKI | |
| fiction | |
Imię
Przydomek Morgany, Le Fay wskazuje na jej związek z zaświatami. Samo morgana bierze się od morgan jest słowem walijskim i oznacza przybysza z morza bądź mieszkańca morza. W późnośredniowiecznych romansach Morgana pojawia się jako Fata Morgana. Imię jej daje początek nazwie fatamorgana.
Rodowód
Postać Morgany sięga celtyckiej tradycji. Wiążę się ją z prastarym kultem Bogini Matki. Jako taka Morgana uważana jest z jednej strony za aspekt bogini śmierci i wojny Morrígan, z drugiej łączy się ją z dającymi życie, Modron i Matroną.
Morgana jako kapłanka i czarodziejka
Morgana pojawia się już u Geoffreya z Monmouth w Żywocie Merlina (Vita Merlini). Jest panią Avalonu i jedną z dziewięciu kapłanek. Według tekstów wulgaty Morgana miała zdobyć swoją wiedzę z książek i od Merlina. Natomiast Thomas Malory twierdzi, że była ona wynikiem wykształcenia jakie odebrała w przyklasztornej szkole. W każdym razie u Geoffreya z Monmouth Morgana jest nie tylko doskonałą uzdrowicielką, ale także posiada zdolność do zmiany własnej postaci.
Morgana a panowanie króla Artura
U Chrétiena de Troyes Morgana zostaje przyrodnią siostrą króla Artura, córką Gorloisa i Igerny. Teksty wulgaty przedstawiają ją jako nieprzychylną królowi Arturowi, szczególnie zaś miała nienawidzić Ginewrę. Zmieniający się pod wpływem chrześcijaństwa obraz Morgany czyni z niej złą czarownicę, parającą się czarną magią, która swoją sztukę posiadła podstępem od Merlina. Morgana uwodziła wielu mężczyzn, między innymi bez powodzenia Lancelota. Miała również więzić niewiernych mężów w specjalnych, magicznych pułapkach w lesie. W jednej z późniejszych wersji Morgana bierze sobie króla Uriena za męża i mają razem syna, Oweina.
Morgana a śmierć króla Artura
W zgodnie z tradycją zapoczątkowaną przez teksty wulgaty Morgana, w spisku z Mordredem, ostatecznie doprowadziła do ujawnienia romansu królowej z Lancelotem. Według Thomasa Malory’ego miała też ukraść królowi Arturowi pochwę magicznego miecza Excalibura przy pomocy Accalona, swojego kochanka. Odtąd król Artur był wrażliwy na rany – nie chroniła go już magiczna pochwa. A jednak, w zgodzie z pierwotną wersją Geoffreya z Monmouth, kiedy król Artur zostaje śmiertelnie zraniony przez Mordreda w bitwie pod Camlan, to Morgana, wraz z towarzyszącymi jej ośmioma kapłankami, zabiera go na wyspę Avalon by został uleczony. Według późniejszych wersji łącznie kapłanek było trzy, nie dziewięć. Z kolei u Thomasa Malory'ego kapłanki miały zwrócić jakieś ciało i poprosić pewnego pustelnika o jego pochowanie. Nie jest pewne, czy zwłoki należały do Artura.
Literatura
- Mitologie świata. Celtowie, pod red. J. Kałużna-Ross, Warszawa 2007.
- J. Matthews i C. Matthews, Mitologia Wysp Brytyjskich, Poznań 1997.
- S. Botheroyd, P. F. Botheroyd, Słownik mitologii celtyckiej , Katowice 1998.
- J. Gąsowski, Mitologia Celtów, Warszawa 1987.
- J. Simpson, S. Roud, A Dictionary of English Folklore, Oxford 2000.
- P. Monaghan, The Encyclopedia of Celtic Mythology and Folklore, New York 2004.
- J. Sherman, Storytelling. An Encyclopedia of Mythology and Folklore, Nowy York 2011.
- U.X.L. Encyclopedia of World Mythology, pod red. R. Parks, J. Stock, K. Hunt, USA 2009.
- W. Kopaliński, Wielki multimedialny słownik Władysława Kopalińskiego [CD-ROM].
- Encyclopedia Mythica, dostępne[on-line] http://www.pantheon.org/.
- Encyclopedia Britannica, dostępne [on-line] http://www.britannica.com/.
- Online Etymology Dictionary, dostępne [on-line] http://www.etymonline.com/index.php.
(aut. Izabela Ozga)

