Tolkienowska koncepcja fantasy mitopoetycznej. Próba badania teologicznego

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Tolkienowska koncepcja fantasy mitopoetycznej. Próba badania teologicznego

Konrad Dziadkowiak

Tolkienowska koncepcja fantasy mitopoetycznej.jpg
16 zeszyt Anatomii Fantastyki
Język oryginału polski
Forma Książka krytycznoliteracka
Pierwsze wydanie 2011
I wydanie polskie 2011
Wydawca Gdański Klub Fantastyki
Autor okładki Sławomir Wojtowicz
Ilustracje Andrzej Diaczuk, Karol Ginter
Seria wydawnicza Anatomia Fantastyki
ISBN 978-83-931206-3-5
Kupisz w: Esef.com.pl
Kupisz w: GKF

Opis

Stworzona przez Johna R. R. Tolkiena teoria twórczości oraz jego głęboka wiara pozostawały w ścisłym związku z literackimi dokonaniami profesora z Oksfordu. Badając je, Konrad Dziadkowiak – absolwent Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu – sięgnął nie tylko po narzędzia literaturoznawcze ale także metody wypracowane przez teologię. Jego studia nad Tolkienowskim Legendarium potwierdzają spójność literackiej wizji z krytycznymi wypowiedziami twórcy Śródziemia, odsłaniają także ich niesprzeczność z katolicką teologią. Refleksja nad niektórymi aspektami tej wykreowanej rzeczywistości prowadzi autora Tolkienowskiej koncepcji fantasy mitopoetycznej do zaskakujących wniosków. Jakich – o tym przekonajcie się sami. Ale jeśli ktoś nadal uważa, że opowieści o klejnotach i pierścieniach są jedynie niepoważnymi bajkami, powinien koniecznie sięgnąć po tę książkę, żeby dłużej nie błądzić.

Zawartość:

Wstęp

Rozdział 1. Rozumienie terminu „fantasy mitopoetyczna” oraz jej źródła

1.1. Wyjaśnienie terminów: „teoria mitopoetyczna” i „fantasy mitopoetyczna”

1.2. Mit, jego wartość dawniej i dziś

1.3. Baśń ludowa

1.4. Znaczenie języka i jego związków z „opowieścią” dla twórczości Tolkiena

Rozdział 2. Zasada oraz podstawowe funkcje fantasy mitopoetycznej

2.1. Teoria subkreacji

2.2. Silmarillion i Władca Pierścieni jako owoc subkreacji Tolkiena

2.3. Funkcje baśni w ujęciu Tolkiena

2.4. Przykłady realizacji funkcji baśni we Władcy Pierścieni

Rozdział 3. Twórczość Tolkiena jako locus theologicus

3.1. Przedstawienie pojęcia literatura piękna, locus theologicus oraz narzędzia badawczego ks. Jerzego Szymika

3.2. Teologiczne poznanie-mimesis w Silmarillionie i Władcy Pierścieni

3.3. Literacka rzeczywistość Śródziemia jako praeparartio evangelica

3.4. Twórczość Tolkiena jako świadectwo doświadczenia i recepcji wiary

Zakończenie Bibliografia Summary

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony