Armageddon (film)

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Armageddon (film) (1998)

Michael Bay
Armageddon

Armageddon.jpg
Scenariusz: Jonathan Hensleigh
J.J. Abrams
Muzyka: Trevor Rabin
Zdjęcia: John Schwartzman
Występują: Bruce Willis
Billy Bob Thornton
Ben Affleck
Liv Tyler
Will Patton
Steve Buscemi
William Fichtner
Owen Wilson
Michael Clarke Duncan
Produkcja: USA
Typ film
Gatunek katastroficzny, science fiction
Czas 150 min.
Armageddonfilm.jpg

Armageddon – amerykański film katastroficzny w reżyserii Michaela Baya z Bruce'em Willisem i Benem Affleckiem w rolach głównych.

Spis treści

Fabuła

Naukowcy NASA odkrywają, że za osiemnaście dni zderzy się z Ziemią ogromna asteroida, dorównująca wielkością stanowi Teksas. By zapobiec katastrofie, w której stawką jest przyszłość całej planety, szef NASA, Dan Truman (Billy Bob Thornton), decyduje się na wysłanie promu kosmicznego ze śmiertelnie niebezpieczną misją. Jej uczestnicy mają wywiercić w asteroidzie otwory i umieścić w nich ładunki nuklearne. Jedynym człowiekiem zdolnym do pokierowania taką misją jest Harry Stamper (Bruce Willis) - światowej klasy specjalista od wierceń naftowych. Los całej ludzkości i przyszłość Ziemi spoczywa w jego rękach... Spektakularne efekty specjalne, swoisty humor, wspaniałe postaci i nieustające napięcie sprawiają, że "Armageddon" jest niezwykłym widowiskiem, które zadowoli gusta wszystkich miłośników kina akcji.

Nagrody i nominacje

  • Oscary 1999
    • Najlepsza piosenka "I don't want to miss a thing", wyk. Aerosmith (nominacja)
    • Najlepsze efekty specjalne (nominacja)
    • Najlepszy dźwięk Greg P. Russell, Keith A. Wester, Kevin O'Connell (nominacja)
    • Najlepszy montaż dźwięku George Watters II (nominacja)
  • Złote Maliny 1999
    • Najgorszy aktor Bruce Willis
    • Najgorszy film (nominacja)
    • Najgorsza aktorka drugoplanowa Liv Tyler (nominacja)
    • Najgorszy reżyser Michael Bay (nominacja)
    • Najgorsza ekranowa para / duet filmowy Ben Affleck, Liv Tyler (nominacja)
    • Najgorsza piosenka "I Don't Want to Miss a Thing", wyk. Aerosmith (nominacja)
    • Najgorszy scenariusz J.J. Abrams, Jonathan Hensleigh (nominacja)
  • Japońska Akademia Filmowa 1999
    • Najlepszy film zagraniczny (nominacja)
  • Grammy 1999
    • Najlepsza piosenka napisana specjalnie dla filmu kinowego lub na potrzeby telewizji "I Don't Want To Miss A Thing", wyk. Aerosmith (nominacja)
  • Teen Choice 1999
    • Ulubiony aktor filmowy Ben Affleck (nominacja)
  • MTV 1999
    • Najlepsza piosenka filmowa "I Don't Want To Miss A Thing", wyk. Aerosmith
    • Najlepsza scena akcji asteroida niszcząca Nowy Jork
    • Najlepszy film (nominacja)
    • Najlepsza aktorka Liv Tyler (nominacja)
    • Najlepszy aktor Ben Affleck (nominacja)
    • Najlepszy duet Ben Affleck, Liv Tyler (nominacja)
  • Satelity 1999
    • Najlepsza piosenka "I Don't Want To Miss A Thing", wyk. Aerosmith
    • Najlepsze efekty specjalne (nominacja)
  • Saturny 1999
    • Najlepszy film sci-fi
    • Najlepsza reżyseria Michael Bay
    • Najlepszy aktor Bruce Willis (nominacja)
    • Najlepszy aktor drugoplanowy Ben Affleck (nominacja)
    • Najlepsza muzyka Trevor Rabin (nominacja)
    • Najlepsze efekty specjalne (nominacja)
    • Najlepsze kostiumy Magali Guidasci, Michael Kaplan (nominacja)
  • Złote Szpule 1999
    • Najlepszy montaż dźwięku w dialogach i technice ADR (nominacja)
    • Najlepszy montaż dźwięku - efekty i imitacje dźwiękowe (nominacja)
    • Najlepszy montaż dźwięku - muzyka (zagraniczna i krajowa) (nominacja)

Ciekawostki

  • Gdy w filmie, pokazywano ujęcia z kilku miast świata podczas deszczu asteroidów, nie uwzględniono zmian czasu, w USA i innych miejscach były te same godziny.
  • W scenie, gdy asteroida wlatuje w Nowy Jork, widać jak mały piesek gryzie miniaturkę godzilli, która w kolejnych ujęciach jest dużo większa.
  • Podczas dokowania na rosyjskiej stacji kosmicznej włączona zostaje sztuczna grawitacja. Na zewnętrznych ujęciach widać, że stacja się obraca, natomiast w scenach we wnętrzu stacji, astronauci poruszają się tak jakby stacja stała cały czas w miejscu. Natomiast, po włączeniu przyciągania, załoga jednego z promów (które zacumowały po przeciwnych stronach Mira) powinna poruszać się po podłodze pokładu swojego wahadłowca, podczas gdy druga w tym samym czasie miałaby chodzić po suficie.
  • Na asteroidzie z niewielką atmosferą, kurz nie może się wznosić, a ogień nie ma prawa płonąć.
  • Ujęcie, na którym ludzie w Centrum Kontroli Lotów cieszą się z sukcesu misji, zostało wykorzystane dwukrotnie. Najbardziej zauważalny jest oficer w berecie, stojący z przodu, który wykonuje te same ruchy w obydwu scenach.
  • Gdy wahadłowiec ląduje na asteroidzie, widzimy, że ma metalowe płozy, jednak podczas powrotu na Ziemię, do lądowania używa kół.
  • Astronauci spoglądają w stronę nadjeżdżającego pancernika, po tym jak usłyszeli jego hałas. Jednak nie mieli prawa tego słyszeć, gdyż w kosmosie jest próżnia i dźwięk nie może się rozchodzić.
  • Bardzo ciekawe jest, że wybuch meteorytu jest widziany przez tłumy z całego świata. Zarówno widzą go Amerykanie jaki i Hindusi, a przecież ich kraje leżą po przeciwnych stronach Ziemi. Dodatkowo w obydwu krajach jest dzień.
  • "Armageddon" to pierwszy film, w którym pozwolono ekipie filmowej (aktorom) użyć prawdziwych kombinezonów kosmicznych NASA. Aktorzy tego filmu byli jedynymi cywilami jacy kiedykolwiek nosili kombinezony astronautów NASA, które są warte 3 miliony dolarów każdy.
  • W zwiastunie, startujące wahadłowce to prawdziwe promy kosmiczne, a nie te, które pokazano później w filmie.
  • Ze względu na patriotyczną naturę scenariusza, jak i na sukces, który odniósł film "Top Gun" (wykorzystany był do rekrutacji młodzieży), NASA zezwoliła producentom na kręcenie zdjęć w obiektach, gdzie normalnie jest to zabronione. Były to między innymi: symulator służący do badania odporności astronautów na przeciążenia (tak zwana "wirówka"), a także 13-metrowej głębokości basen o pojemności 325 milionów litrów. Zezwolono również ekipie na użycie dwóch wartych 10 milionów każdy skafandrów. Filmowcy zostali także wpuszczeni na słynne stanowisko startowe, zamknięte po katastrofie Apollo 1.
  • Wiele błędów w filmie (jak ogień płonący w kosmosie) świadomie zostało zignorowanych przez reżysera, który wiedział o nich już w czasie kręcenia filmu. Michael Bay stwierdził, że to tylko film i nie wszyscy widzowie muszą o tym wiedzieć. Błędy te nie zostały usunięte ze względu na swą wartość widowiskową.
  • Formacja, w jaką układają się myśliwce w jednej z końcowych scen filmu nosi nazwę "Missing Man" (Brakujący Człowiek). W filmie jest to hołd złożony Stamperowi. W rzeczywistości jest to niezwykły honor dla zmarłego, gdy taka formacja pojawi się w trakcie pogrzebu, lub jak w tym przypadku, po misji. Jest to odpowiednik konia bez jeźdźca.
  • Scenę spotkania Chicka Chapela (Will Patton) z byłą żoną i synkiem, nakręcono w ciągu dwóch dni zdjęciowych. Jej wyjątkowość polega na tym, że oboje aktorów nakręcono oddzielnie, w zupełnie innych miejscach i w odstępie trzech miesięcy.
  • Niektóre sceny z przygotowania ekipy wiertniczej do lotu w kosmos były kręcone w olbrzymim hangarze bazy lotniczej Amerykańskich Sił Powietrznych w Edwards. Stało tam kilka bombowców B2. Generalicja zezwoliła na ich pokazanie w filmie, lecz pod jednym surowym warunkiem - operatorowi nie wolno było zarejestrować tylnej części samolotu, której szczegóły konstrukcyjne objęte są tajemicą wojskową.

Źródło

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony