Jarowit
LEKSYKON FANTASTYKI | |
fiction |
JAROWIT – w mitologii słowiańskiej bóstwo związane z wojną oraz płodnością, niekiedy utożsamiany ze znanym z folkloru, Jaryłą.
Imię
Imię Jarowita wywodzi się od rdzenia jar-, jaro- oraz od -wit. Jar-, jaro- wskazuje na siłę, surowość, związaną z młodością i występuje także w słowiańskim słowie jar oznaczającym wiosnę. Z kolei -wit oznacza pana, władcę. Etymologiczne pokrewieństwo łączy Jarowita ze Świętowitem. W obu imionach występuję ten sam rdzeń, -wit.
Miejsce
Tereny zachodniej słowiańszczyzny.
Wygląd i atrybuty
Złota tarcza, będąca symbolem solarnym i wojennym, miała przynosić zwycięstwo w bitwie.
Charakterystyka
Jarowit miał zapewniać powodzenie w wojnie. Miał także zapewniać płodność ziemi oraz lasom.
Święto Jarowita
Ku czci Jarowita obchodzono święto, na początku wiosny, dokładniej w okolicach piętnastego kwietnia. Było ono związane z obrzędami rolniczymi, a konkretniej pierwszymi siewami.
Kult
Jarowit czczony był w Wołogoszczy oraz Hawelbergu. W świątyni Jarowita w Wołogoszczy znajdowała się, wspomniana już, wielka, złota tarcza. Nie mógł dotykać jej nikt, poza kapłanami boga, wynoszona była również tylko w czasie wojny, jako zwiastun zywcięstwa. Kapłani, podczas święta Jarowita, stanowili wcielenie samego boga, objawiając wolę boga. Wierzono, że to sam bóg przemawia przez kapłanów.
Jarowit a Jaryło
Jarowit bywa też utożsamiany ze znanym z folkloru Jaryłą. Jako taki byłby słowiańskim wariantem, znanego z wielu mitologii, umierającego i odradzającego się boga.
Literatura
- Urbańczyk S., Dawni Słowianie Wiara i kult, Wrocław 1991.
- Mitologie Świata. Słowianie", t. 8, Warszawa 2007.
- Szyjewski A., Religia Słowian, Kraków 2003.
- Strzelczyk J., Mity, podania i wierzenia dawnych Słowian, Poznań 1998.
- Mały słownik kultury dawnych Słowian, pod red. Leciejewicz L., Warszawa 1988.
- Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, Warszawa 1995.
- Kempiński A. M., Słownik mitologii ludów indoeuropejskich, Poznań 1993.
- Łuczyński M., Semantyka obrzędów wiosennych związanych z Marzanną i Jaryłą. Próba rekonstrukcji prasłowiańskiego tekstu, [w:] „Respectus Philologicus”, nr. 15, s. 165–176.
(aut. Izabela Ozga)