Terminator 2: Dzień sądu

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Terminator 2: Dzień sądu (1991)

James Cameron
Terminator 2: Judgment Day

Terninator2.jpg
Scenariusz: James Cameron
William Wisher Jr.
Muzyka: Brad Fiedel
Zdjęcia: Adam Greenberg
Występują: Arnold Schwarzenegger
Edward Furlong
Linda Hamilton
Robert Patrick
Joe Morton
Earl Boen
Produkcja: USA
Francja
Typ film
Gatunek science fiction, akcja
Czas 137 min.
Terninator2 1.jpg

Terminator 2: Dzień sądu (org, Terminator 2: Judgment Day) amerykańsko-francuski film science fiction z 1991 roku, kontynuacja filmu Terminator z 1984 roku.

Spis treści

Fabuła

Akcja rozgrywa się w 1995 roku, 11 lat po wydarzeniach ukazanych w Terminatorze. John Connor (Edward Furlong) jako dziesięciolatek mieszka z rodziną zastępczą w Los Angeles. Jego matka Sarah Connor (Linda Hamilton) przygotowywała go do jego przyszłej roli jako przywódcy ludzi, lecz jest aresztowana i zatrzymana w zakładzie psychiatrycznym pod opieką Dr. Silbermana (Earl Boen) po próbie wysadzenia fabryki komputerów. Skynet, w 2029 roku wysyła T-1000 (Robert Patrick i inni, jako że zmienia on postacie) z powrotem w czasie do 1995 roku, aby zabić Johna. W tym samym czasie John Connor wysyła T-800 Terminatora (Arnold Schwarzenegger) aby chronił on jego młodsze wcielenie, jednak do momentu pierwszej konfrontacji między T-800 i T-1000 nic nie wskazuje na to że któryś z Terminatorów nie jest zabójcą tylko obrońcą. T-1000 jest jednak technologicznie bardziej zaawansowany niż T-800, będąc zbudowany z materiału przypominającego ciekły metal. Ta właściwość pozwala mu na dowolną zmianę kształtu, w tym może też wytwarzać proste narzędzia, takie jak noże i haki. Z tego tytułu jest odporny na ostrzał z broni XX wieku, gdyż wszelkie uszkodzenia niemal od razu się zasklepiają. Posiada również znacznie szerszy zakres funkcji społecznych niż T-800 (pokazane jest, jak ten musi się uczyć udzielania odpowiedzi w sposób bardziej ludzki), gdyż udawanie policjanta nie przyprawia mu kłopotu.

T-800 i T-1000 jednocześnie odnajdują Johna w centrum handlowym, co się kończy ucieczką motocyklem. Terminator tłumaczy Johnowi jakie jest jego zadanie. W obawie przed atakiem T-1000 na jego matkę znajdującej się w szpitalu psychiatrycznym, John nakazuje Terminatorowi uwolnienie jej. Okazuje się, że Sarah w tym samym momencie podejmowała próbę ucieczki. Na początku trudno jej zaakceptować T-800, ale zdobywa on jej zaufanie po tym, gdy ją skutecznie ochrania. Terminator informuje ją i Johna o przyszłości, wspominając sieć Skynet i rewolucyjny mikroprocesor leżący u jej podstaw.

Sarah udaje się do dawnego przyjaciela po broń i planuje ucieczkę do Meksyku, ale sen o eksplozji atomowej powoduje, że decyduje się zabić przyszłego twórcę mikroprocesora - Milesa Dysona. Rani go w domu, lecz Terminator i John przybywają na czas by ją powstrzymać. Razem z Dysonem organizują napad na firmę Cyberdyne, odpowiedzialną za sieć Skynet, tej samej nocy. W siedzibie firmy dowiadują się że Skynet powstało z artefaktów będących ramieniem i procesorem Terminatora z poprzedniego filmu. W wyniku akcji policji Miles zostaje śmiertelnie ranny, ale zdąża wysadzić budynek Cyberdyne aby zatrzeć ślady. Terminator, John i Sarah uciekają, lecz ściga ich T-1000. Po długim pościgu dopada ich w hucie stali, gdzie odbywa się ostatnia, dramatyczna walka. Kończy się ona zniszczeniem T-1000 przez wrzucenie go do kadzi ze stopioną stalą. John wrzuca tam procesor i ramię znalezione w firmie Cyberdyne. T-800 poświęca się i prosi Sarę, by opuściła go do kadzi i zniszczyła, aby zapobiec znalezieniu jego szczątków i użyciu tej technologii do stworzenia Skynetu. Film kończy się ujęciem Sary, patrzącej w przyszłość z ufnością.

Nagrody i nominacje

  • Oscary 1992
    • Najlepsza charakteryzacja
    • Najlepsze efekty specjalne nagrodzeni Dennis Muren, Stan Winston, Gene Warren Jr., Robert Skotak
    • Najlepszy dźwięk Gary Rydstrom, Gary Summers, Lee Orloff, Tom Johnson
    • Najlepszy montaż dźwięku Gary Rydstrom, Gloria S. Borders
    • Najlepsze zdjęcia Adam Greenberg (nominacja)
    • Najlepszy montaż Conrad Buff IV, Mark Goldblatt, Richard A. Harris (nominacja)
  • BAFTA 1982
    • Najlepsze efekty specjalne
    • Najlepszy dźwięk Gary Rydstrom, Gary Summers, Lee Orloff, Tom Johnson
    • Najlepsza scenografia Joseph C. Nemec III (nominacja)
  • Japońska Akademia Filmowa 1992
    • Najlepszy film zagraniczny (nominacja)
  • People's Choice 1992
    • Ulubiony film
  • Amerykańskie Stowarzyszenie Operatorów Filmowych 1992
    • Najlepsze zdjęcia do filmu fabularnego Adam Greenberg (nominacja)
  • Amerykańskie Stowarzyszenie Montażystów 1992
    • Najlepszy montaż filmu fabularnego Conrad Buff IV, Mark Goldblatt, Richard A. Harris (nominacja)
  • Hugo 1992
    • Hugo Najlepsza prezentacja dramatyczna James Cameron, William Wisher Jr.
  • MTV 1992
    • Najlepszy film
    • Najlepsza aktorka Linda Hamilton
    • Najlepszy aktor Arnold Schwarzenegger
    • Najbardziej pożądana kobieta Linda Hamilton
    • Najlepsza scena akcji za pogoń autostradą L.A.
    • Przełomowa rola Edward Furlong
    • Najlepsza piosenka filmowa "You Could Be Mine", wyk. Guns N' Roses (nominacja)
    • Najlepszy czarny charakter Robert Patrick (nominacja)
  • Saturny 1992
    • Najlepszy film sci-fi
    • Najlepsza aktorka Linda Hamilton
    • Najlepsza reżyseria James Cameron
    • Najlepsze efekty specjalne
    • Najlepsza kreacja młodego aktora lub aktorki Edward Furlong
    • Najlepszy aktor Arnold Schwarzenegger (nominacja)
    • Najlepszy aktor drugoplanowy Robert Patrick (nominacja)
    • Najlepszy scenariusz James Cameron, William Wisher Jr. (nominacja)
    • Najlepsza charakteryzacja (nominacja)
  • Saturny 2010
    • Najlepsze specjalne wydanie DVD (nominacja)
  • Złote Szpule 1992
    • Najlepszy montaż dźwięku - efekty dźwiękowe (nominacja)

Ciekawostki

  • Niektóre dźwięki świszczącego wiatru w prologu wykonał główny dźwiękowiec filmu, Gary Rydstrom, poprzez dmuchanie do mikrofonu. Słynny dźwięk czaszki pękającej pod stopami terminatora to nic innego, jak rozgniatany fistaszek.
  • W hiszpańskim dubbingu kwestię "hasta la vista, baby", zamieniono na "sayonara, baby".
  • Porażający, potężny huk wystrzału winchestera Terminatora, złożono z pięciu różnych dźwięków, ponieważ James Cameron stwierdził, że oryginalny dźwięk giwery jest za mało efektowny, jak na swego właściciela.
  • Korytarze zaplecza, którymi John Connor ucieka przed T-1000, a Terminator depcze róże, były nakręcone w prawdziwym Centrum Handlowym. Natomiast wspaniały moment pierwszej konfrontacji obu Terminatorów odbył się już w studyjnej dekoracji.
  • 12-letni Edward Furlong, grający Johna Connora, na planie filmu przeżywał okres dojrzewania, co przysporzyło dodatkowej pracy dźwiękowcom, którzy aby zniwelować mutację głosu aktora, musieli cyfrowo ujednolicić wysokość jego głosu w trakcie filmu.
  • Film został wyprodukowany za rekordową w tamtym czasie kwotę pieniędzy. Budżet produkcji wyniósł 102 miliony dolarów.

Źródło

  • [[1]] wikipedia
  • [[2]] filmweb
Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony