Roman Husarski

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Roman Husarski
Data i miejsce urodzenia 29 listopada,1923
1923
Data i miejsce śmierci 8 czerwca 2004
Narodowość Polska
Ważne dzieła Jacht Paradise


Roman Husarski ur. w Warszawie. Pisał pod pseudonimem Roman Hussarski.

Ukończył Wydział Rzeźby i Architektury Wnętrz w ASP w Krakowie. Uzyskał stopień doktora. Artysta rzeźbiarz, pedagog, wykładowca Politechniki Krakowskiej. Specjalizuje się w mozaice, rzeźbie architektonicznej i pomnikowej (współtwórca Pomnika Czynu Rewolucyjnego w Sosnowcu, 1967). Jako poeta debiutował w 1946 na łamach „Żołnierza Polskiego". W 1951 wydał książkę Nowy mur. Pierwsze opowiadania SF zamieszczał w katowickim tygodniku „Co tydzień powieść". Autor czteroaktowej sztuki o tematyce fantastycznonaukowej napisanej wspólnie ze Stanisławem Lemem Jacht Paradise, która została wystawiona w Państwowym Teatrze Ziemi Opolskiej 17 kwietnia 1951. W tym samym roku sztuka ta ukazała się również w wydaniu książkowym nakładem „Czytelnika".

Treścią utworu są perypetie związane z podróżą morską jachtu „Paradise" należącego do amerykańskiego przemysłowca Morrisa. Na pokładzie jachtu znajdują się również: profesor fizyki, ekspert rządowy i przewodniczący sekcji pokojowego zastosowania energii jądrowej, oraz generał zainteresowany militarnymi aspektami środków masowego rażenia. Fabułę sztuki (obok wątków obyczajowych i romansowych) wypełniają dyskusje toczące się pomiędzy generałem i profesorem oraz omówienia nowych środków zagłady, nad którymi pracują uczeni amerykańscy. Jedną z takich rozmów podsłuchują członkowie załogi, oni też preparują fikcyjne wiadomości na temat nieoczekiwanego wybuchu III wojny światowej i przejmują kontrolę na jachtem, doprowadzając do panicznej ucieczki militarystów. Jacht Paradise nie posiada większych ambicji literackich, ale trzeba docenić jego wartość dokumentalną, świadczącą o klimacie epoki lat czterdziestych, zimnowojennych nastrojach, strachu przed grożącym niebezpieczeństwem. Trudno się zatem zgodzić ze Stanisławem Lemem, który dość jednoznacznie skazuje swoją sztukę na zapomnienie. Na przykładzie wspomnianej historii obserwujemy narodziny wielu motywów literackich akcentowanych w późniejszej twórczości Lema (np. problem odpowiedzialności uczonego, jego zaangażowania ideologicznego, powracający w Głosie Pana.

Twórczość fantastyczna

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony