Literatura. Nauka. Herezja. Snerg.

(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 34: Linia 34:
 
Na zakończenie chciałbym jeszcze podziękować Pani Irenie Wiśniewskiej i Katarzynie Kaście za udostępnienie zdjęć Stanisława Wiśniewskiego i Adama Wiśniewskiego-Snerga do naszej publikacji.
 
Na zakończenie chciałbym jeszcze podziękować Pani Irenie Wiśniewskiej i Katarzynie Kaście za udostępnienie zdjęć Stanisława Wiśniewskiego i Adama Wiśniewskiego-Snerga do naszej publikacji.
 
Grzegorz Szczepaniak, redaktor Anatomii Fantastyki
 
Grzegorz Szczepaniak, redaktor Anatomii Fantastyki
 +
 +
Zawartość:
 +
 +
Przedmowa prof. Antoniego Smuszkiewicza
 +
 +
Część I. Robot i inni więźniowie wolności
 +
Wstęp
 +
Rozdział pierwszy: Uwięzienie w słowach
 +
Rozdział drugi: Uwięzienie w przestrzeni
 +
Rozdział trzeci: Uwięzienie w kosmosie
 +
1. SF. Science Fiction. Fantastyka naukowa
 +
2. Teoria czasoprzestrzeni
 +
3. Teoria Nadistot
 +
Rozdział czwarty: Uwięzienie w kontekstach
 +
Zakończenie
 +
 +
Część II. Panienki, pukawki i pseudofilozofie, czyli utwory Snerga wydane pośmiertnie
 +
1. Mało ambitna, przygodowa fabuła
 +
2. Nieprzystojne zabawy
 +
3. Samcze fantazje (ANUS znaczy odbyt)
 +
4. Przymiarki do problemu z poplątaniem osobowości
 +
5. Magiczne rekwizyty
 +
6. Dänikenowskie i inne naiwne koncepcje religijne
 +
7. Próby z problematyką społeczną
 +
8. Ale można inaczej. Zakończenie
 +
Appendix: Czas milczenia, czas gniewu, czas pożegnań
 +
Kalendarium życia i twórczości Adama Wiśniewskiego-Snerga
 +
Bibliografia
 +
Summary

Wersja z 19:40, 8 lut 2012

Literatura. Nauka. Herezja. Snerg.

Rafał Narocki

Literatura Nauka Herezja Snerg.jpg
Język oryginału polski
Forma książka krytycznoliteracka
Pierwsze wydanie 2011
I wydanie polskie 2011
Wydawca Gdański Klub Fantastyki
Autor okładki Sławomir Wojtowicz
Seria wydawnicza Anatomia Fantastyki # 18
ISBN 978-83-931206-5-9

Opis

Tematyka science fiction niezwykle rzadko gościła czy to na łamach kwartalnika, czy w serii „Anatomia Fantastyki”. Może dlatego, że w przeciwieństwie do fantasy i horroru, ta odmiana fantazjowania doczekała się w Polsce kilku obszernych opracowań. Ale nawet w tej stosunkowo dobrze przebadanej dziedzinie nie brakuje zagadnień wymagających krytycznej refleksji. Dlatego z nieukrywaną satysfakcją prezentujemy dziś Czytelnikom książkę dr. Rafała Nawrockiego Literatura. Nauka. Herezja. Snerg.

Trudno w to uwierzyć, ale twórczości Adama Wiśniewskiego-Snerga nie poświęcono dotąd osobnej publikacji. Nie pierwszy raz AF nadrabia wieloletnie zaniedbania, chociaż ta skromna książka z całą pewnością nie wypełni wszystkich luk Snergologii. Od czegoś trzeba jednak zacząć, a poza tym − temu wybitnemu autorowi w 16 lat po śmierci należy się chociażby taki krytycznoliteracki trybut.

Oddawany do Waszych rąk tom składa się z dwóch esejów (jednego − będącego monografią powieści „Robot” i jednocześnie przeredagowaną i poprawioną pracą magisterską oraz drugiego – poświęconego tekstom wydanym po śmierci autora „Według łotra”). Całości dopełniają: sfingowany wywiad ze starszym bratem pisarza – Stanisławem Wiśniewskim (skompilowany przez Nawrockiego ze wspomnień nieżyjącego już niestety brata Snerga) oraz kalendarium życia i twórczości Adama Wiśniewskiego-Snerga. Więcej na temat zawartości tej książki napisał w „Przedmowie” prof. Antoni Smuszkiewicz (promotor Rafała Nawrockiego), zatem mi pozostaje już tylko zaprosić Was do lektury. Na zakończenie chciałbym jeszcze podziękować Pani Irenie Wiśniewskiej i Katarzynie Kaście za udostępnienie zdjęć Stanisława Wiśniewskiego i Adama Wiśniewskiego-Snerga do naszej publikacji. Grzegorz Szczepaniak, redaktor Anatomii Fantastyki

Zawartość:

Przedmowa prof. Antoniego Smuszkiewicza

Część I. Robot i inni więźniowie wolności Wstęp Rozdział pierwszy: Uwięzienie w słowach Rozdział drugi: Uwięzienie w przestrzeni Rozdział trzeci: Uwięzienie w kosmosie 1. SF. Science Fiction. Fantastyka naukowa 2. Teoria czasoprzestrzeni 3. Teoria Nadistot Rozdział czwarty: Uwięzienie w kontekstach Zakończenie

Część II. Panienki, pukawki i pseudofilozofie, czyli utwory Snerga wydane pośmiertnie 1. Mało ambitna, przygodowa fabuła 2. Nieprzystojne zabawy 3. Samcze fantazje (ANUS znaczy odbyt) 4. Przymiarki do problemu z poplątaniem osobowości 5. Magiczne rekwizyty 6. Dänikenowskie i inne naiwne koncepcje religijne 7. Próby z problematyką społeczną 8. Ale można inaczej. Zakończenie Appendix: Czas milczenia, czas gniewu, czas pożegnań Kalendarium życia i twórczości Adama Wiśniewskiego-Snerga Bibliografia Summary

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony