HYNH+ Vol. IV. Nr 4/2021
Hynh + | |
Rok wydania | 2021 |
Numer | 3 (rok IV) |
poprzedni HYNH+ Vol. IV. Nr 3/2021 |
następny HYNH+ Vol. V. Nr 1/2022 |
Niby-Świat i jego mieszkańcy
Ze wstępu:
"Gdyby wyodrębnić z szeroko pojętej fantastyki gatunek, który w prosty sposób dotyka spraw najwyższej wagi, baśń literacka byłaby dość oczywistym wyborem. Cudowność, przekraczalne granice racjonalnego ułożenia rzeczywistości, a także nieskomplikowana fabuła — jako podstawowe cechy tego gatunku — otaczają tematykę utworu (często o odpowiednim ciężarze) nimbem niezwykłości i pewnej niezmanierowanej malarskości, którą rzadziej spotykamy w innych gatunkach, i która gruntuje warstwę wychowawczą silnie zakorzenionymi odniesieniami do podstaw psychologii i filozofii, ale także do twórczości innych autorów, do mitów, utrwalonych konwenansów itd. (...)
Wybór Christiny Rossetti i Juliany H. Ewing jest wyborem dość oczywistym, przynajmniej w kontekście kilku ich utworów. "Amelia i karły" (Ewing), a także "Niby-Świat i jego mieszkańcy" oraz wierszowany "Jarmark goblinów" (Rossetti) nie wyczerpują może tematu tych zależności, ale przynajmniej dotykają ich bez skrępowania i zmieszania danemu dziewiętnastemu stuleciu.
Tak Rossetti, jak i Ewing były w swoim czasie głosem szukających wyzwolenia kobiet, oczywiście na miarę dostępnej podówczas przestrzeni dla tego rodzaju „rewolucji”. Rossetti, która była siostrą malarza Gabriela Dante Rossettiego, wzrastała w środowisku, które sprzyjało takim opozycyjnym postawom, choć akurat w jej przypadku nie przełożyło się to na przyłączenie się do którejkolwiek z działających w tamtym czasie grup (jak choćby Langham Place Circle). Zarówno ona, jak i Ewing dawały wyraz swojemu niezadowoleniu w poezji i prozie, którą pisały i publikowały".