Gram

Z encyklopediafantastyki.pl
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
LEKSYKON FANTASTYKI
fiction

GRAM – w mitologii nordyckiej i Sadze o Wölsungach miecz Sigmunda a następnie jego syna, Sigurda, jego odpowiednikiem w Pieśni o Nibelungach jest Balmung.

Właściciel

Gram należał najpierw do Sigmunda z rodu Wölsungów a następnie do jego syna, Sigurda.

Historia

Gram został wbity przez Odyna w pień Barnstokka podczas uczty weselnej córki Wölsnuga, o imieniu Signy, z królem Götalandu Siggeirem i miał stać się własnością tego, kto zdoła go wyciągnąć. Zwycięstwo Sigmunda z rodu Wölsnugów spowodowało pretensje króla Götalandu, który chciał ostrza dla siebie. Sigmund odmówił. Z zemsty jaką zgotował z tego powodu Wölsungom król Götalandu ocalał tylko Sigmund. Miecz stracił w swojej ostatniej bitwie z woli samego Odyna, który pojawił się na polu bitwy i roztrzaskał miecz Gram na kawałki.

Miecz, który został złamany był przechowywany przez Regina, który następnie oddał go Sigurdowi, synowi Sigmunda, którego wychowywał. Jednocześnie wyjawił Sigurdowi kto uprzednio był jego posiadaczem. W ten sposób Gram stał się mieczem Sigurda. Sigurd zabił nim smoka Fafnira i przed śmiercią swojego zabójcę.

Literatura

  • Słupecki, L. P.,Wojownicy i wilkołaki, Warszawa 2011.
  • Kempiński A.M., Słownik mitologii ludów indoeuropejskich, Poznań 1993.
  • Kempiński A., Ilustrowany leksykon mitologii Wikingów, 2003.
  • Saga o Völsungach, Sandomierz 2009.
  • Edda Poetycka, Wrocław 1986.

(aut. Izabela Ozga)

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony