Głębia (Otchłań)
Z encyklopediafantastyki.pl
Głębia (Otchłań) (1989)
James Cameron
| |
Scenariusz: | James Cameron |
Muzyka: | Alan Silvestri |
Zdjęcia: | Mikael Salomon |
Występują: | Ed Harris |
Mary Elizabeth Mastrantonio | |
Michael Biehn | |
Leo Burmester | |
Todd Graff | |
John Bedford Lloyd | |
J.C. Quinn | |
Kimberly Scott | |
Produkcja: | USA |
Typ | film |
Gatunek | science fiction, przygodowy |
Czas | 138 min. |
Spis treści |
Fabuła
Amerykańska, atomowa łódź podwodna zostaje zaatakowana przez tajemniczy, niezidentyfikowany okręt. Załoga podmorskiej platformy wydobywczej godzi się przeprowadzić oględziny szczątków rozbitego statku. Siła, z którą przychodzi im się zmierzyć na głębokości 6500 metrów, okazuje się być tak potężna, że może zniszczyć nie tylko nieszczęsnych śmiałków, ale cały rodzaj ludzki. Czy zdołają uratować świat przed przerażającą mocą czającą się w "GŁĘBI"...?
Nagrody i nominacje
- Oscary 1990
- Najlepsze efekty specjalne nagrodzeni Hoyt Yeatman, Dennis Muren, John Bruno, Dennis Skotak
- Najlepsza scenografia Anne Kuljian, Leslie Dilley (nominacja)
- Najlepsze zdjęcia Mikael Salomon (nominacja)
- Najlepszy dźwięk Don J. Bassman, Kevin F. Cleary, Lee Orloff, Richard Overton (nominacja)
- Amerykańskie Stowarzyszenie Operatorów Filmowych 1990
- Najlepsze zdjęcia do filmu fabularnego Mikael Salomon (nominacja)
- Hugo 1990
- Najlepsza prezentacja dramatyczna James Cameron (nominacja)
- Saturny 1990
- Najlepsza reżyseria James Cameron
- Najlepszy film sci-fi (nominacja)
- Najlepsza aktorka Mary Elizabeth Mastrantonio (nominacja)
- Najlepszy aktor Ed Harris (nominacja)
- Najlepszy scenariusz James Cameron (nominacja)
- Najlepsza muzyka Alan Silvestri (nominacja)
- Najlepsze efekty specjalne (nominacja)
- Złote Szpule 1990
- Najlepszy montaż dźwięku - efekty dźwiękowe
Ciekawostki
- Drugi scenograf "Otchłani" (a także główny scenograf "Terminatora 2") Joseph Nemec, w przeszłości służył w marynarce wojennej właśnie na atomowym okręcie podwodnym. W "Otchłani" zagrał także niewielką rólkę sternika na USS Montana.
- Rola DeMarco była przeznaczona dla Lance'a Henriksena.
- W scenie walki mokra koszulka Eda Harrisa jest na nim, mimo że wcześniej prawie została zdarta.
- Nacięcia, które robi sobie Coffey, znikają, pojawiają się, znów znikają, zmienia się ich liczba i pozycja.
- Podczas pościgu w pojazdach podwodnych Coffey niszczy łokciem magnetofon. W następnych ujęciach urządzenie jest znów całe.
- W scenie reanimacji Lindsay, w pewnym momencie Bud policzkuje ją i mówi, aby walczyła. Moment wcześniej "nieprzytomna" aktorka mruga w oczekiwaniu na spoliczkowanie.
- Prawa ręka Brigmana stała się niebieska po tym, jak Bud próbował odzyskać obrączkę, ale potem wraca do normalnej barwy. Jednak kiedy mężczyzna siedzi na łóżku blisko żony, jego prawa ręka jest znów niebieska.
- Porzucona budowla elektrowni atomowej w Gaffney, posiadała dwa zbiorniki, w których nakręcono niemal wszystkie sekwencje podwodne filmu.
- Zanim ruszyły kamery, wszyscy aktorzy stanowiący ekranową załogę stacji Deepcore, 6 sierpnia 1988 roku rozpoczęli dwutygodniowy, forsowny trening podwodny i stali się posiadaczami licencji na nurkowanie.
- Podczas kręcenia "Otchłani" po raz pierwszy zastosowano niebieski ekran w zdjęciach podwodnych.
- Z powodów finansowych plan filmowy "Deepcore" nigdy nie został rozebrany na części. Stoi opuszczony (i osuszony) w Południowej Karolinie. Century Fox porozmieszczało znaki wokół planu informujące potencjalnych fotografów, że studio nadal jest jego właścicielem, a zdjęcia i kręcenie ujęć na planie jest zabronione i chronione prawem.
- Benthic Explorer, statek modelowy był tak duży i filmowany na otwartym morzu, że firma produkcyjna musiała zarejestrować go u Straży Przybrzeżnej.
- James Cameron wykorzystał też w filmie kilka cystern z naturalnym gazem, które przystawił do zapalników, aby uzyskać efekt uderzenia.
- Firma wspomniana w filmie nazywa się "Benthic Petroleum". W terminach oceanograficznych słowo "benthic" znaczy "na lub w dnie oceanu".
- Pod koniec filmu, kiedy statek kosmiczny wynurza się na powierzchnię, na świecie ma trwać właśnie wiosna lub lato. Jednak film był kręcony na początku zimy. Dlatego aktorzy wkładali sobie do ust kostki lodu, aby podczas oddychania nie wydobywała się z nich para.
- Reżyser James Cameron skontaktował się z Orsonem Scottem Cardem przed rozpoczęciem zdjęć, aby zapytać o możliwość wyprodukowania książki opartej na filmie. Scott początkowo powiedział swemu agentowi, że nie zajmuje się "nowelizacjami", ale kiedy dowiedział się, że tym reżyserem był Cameron, zgodził się przemyśleć sprawę. Wkrótce dostarczono mu scenariusz i Card podpisał umowę, uzyskawszy wpierw zapewnienie od Camerona, że będzie mógł dowolnie kształtować swoją powieść. Po spotkaniu z Cameronem, Card napisał szybko trzy pierwsze rozdziały, które dotyczyły historii Buda i Lindsay Brigman przed wydarzeniami rozgrywającymi się w filmie. Cameron dał te rozdziały Edowi Harrisowi i Mary Elizabeth Mastrantonio, aby mogli przygotować się do swoich ról.
- Oddychanie płynem było rzeczywiste. Pięć szczurów wykorzystano do tego, ale wszystkie przeżyły i znalazły się pod opieką weterynarza. Szczur, który "wystąpił" w filmie, zmarł z powodów naturalnych na kilka tygodni przed premierą. Scena ze szczurem musiała być jednak wycięta w brytyjskiej wersji filmu, gdyż wymagało tego Royal Veterinarian. Cameron musiał przekonywać, że szczury użyte w filmie nie odczuwały żadnego bólu.
- Film znalazł się na dziesiątym miejscu listy 50 filmów, których efekty specjalne najbardziej wpłynęły na historię kina. Zestawienie przygotowało Stowarzyszenie Efektów Wizualnych (Visual Effects Society - VES). (2007)
Źródło
- [[1]] filmweb
Kategorie:
- Film
- Filmy z 1989 roku
- Filmy w reżyserii James Cameron
- Filmy produkcji USA
- Filmy z muzyką Alan Silvestri
- Filmy z udziałem Ed Harris
- Filmy z udziałem Mary Elizabeth Mastrantonio
- Filmy z udziałem Michael Biehn
- Filmy z udziałem Leo Burmester
- Filmy z udziałem Todd Graff
- Filmy z udziałem John Bedford Lloyd
- Filmy z udziałem J.C. Quinn
- Filmy z udziałem Kimberly Scott
- Filmy scenariusza James Cameron