Czesław Chruszczewski

(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{Autor | Imię = Czesław Leszek | Nazwisko =Chruszczewski | Grafika =Chruszczewski.jpeg | Podpis ...”)
 
Linia 27: Linia 27:
 
Czesław Leszek Chruszczewski ur. 8 maja 1922 w Łodzi. Syn dziennikarza Stanisława Kempnera-Chruszczewskiego. Podczas okupacji działał w organizacji konspiracyjnej. Uczestnik powstania warszawskiego. Po wojnie mieszkał w Kaliszu, później w Poznaniu. Pracował jako dziennikarz w „Expressie Poznańskim", a od 1958 w rozgłośni PR. W latach 1975-1981 pełnił funkcję prezesa Poznańskiego Oddziału ZLP. Zmarł 12 lutego 1982.
 
Czesław Leszek Chruszczewski ur. 8 maja 1922 w Łodzi. Syn dziennikarza Stanisława Kempnera-Chruszczewskiego. Podczas okupacji działał w organizacji konspiracyjnej. Uczestnik powstania warszawskiego. Po wojnie mieszkał w Kaliszu, później w Poznaniu. Pracował jako dziennikarz w „Expressie Poznańskim", a od 1958 w rozgłośni PR. W latach 1975-1981 pełnił funkcję prezesa Poznańskiego Oddziału ZLP. Zmarł 12 lutego 1982.
  
Debiutował w roku 1958, Napisał kilkadziesiąt słuchowisk, scenariuszy filmowych i telewizyjnych. Autor kilkunastu tomów opowiadań i powieści o tematyce fantastycznej: ''Bardzo dziwny świat'' (1960); ''Magiczne schody. Historie z tej i nie z tej planety'' (1965); ''Pacyfik-Niebo. Ziemia-Kosmos-Ziemia'' (1967); ''Bitwa pod Pharsalos. Podróże w czasie i przestrzeni'' (1969); ''Różne odcienie bieli'' (opowiadania, 1970); ''Rok 10 000. Opowiadania fantastyczne'' (1973); ''Dookoła tyle cudów. Opowiadania fantastyczne'' (1973); ''Fenomen Kosmosu'' (1975); ''Potrójny czas Galaktyki. Opowiadania fantastyczne'' (1976); ''Powtórne stworzenie świata'' (1979); ''Gdy Niebo spadło na Ziemię'' (1978); ''Miasto nie z tej planety, Opowieści fantastyczne'' (1981). Wszystkie utwory ukazały się w Poznaniu nakładem Wydawnictwa Poznańskiego.  
+
Debiutował w roku 1958, Napisał kilkadziesiąt słuchowisk, scenariuszy filmowych i telewizyjnych. Autor kilkunastu tomów opowiadań i powieści o tematyce fantastycznej: [[''Bardzo dziwny świat'']] (1960); [[''Magiczne schody. Historie z tej i nie z tej planety'']] (1965); [[''Pacyfik-Niebo. Ziemia-Kosmos-Ziemia'']] (1967); [[''Bitwa pod Pharsalos. Podróże w czasie i przestrzeni'']] (1969); [[''Różne odcienie bieli'']] (1970); [[''Rok 10 000. Opowiadania fantastyczne'']] (1973); [[''Dookoła tyle cudów. Opowiadania fantastyczne'']] (1973); [[''Fenomen Kosmosu'']] (1975); [[''Potrójny czas Galaktyki. Opowiadania fantastyczne'']] (1976); [[''Powtórne stworzenie świata'']] (1979); [[''Gdy Niebo spadło na Ziemię'']] (1978); [[''Miasto nie z tej planety, Opowieści fantastyczne'']] (1981). Wszystkie utwory ukazały się w Poznaniu nakładem Wydawnictwa Poznańskiego.  
  
Czesław Chruszczewski był również redaktorem dwóch antologii: ''Ludzie i gwiazdy'' (wybór opowiadań SF pisarzy krajów demokracji ludowej, współautor J. Kaczmarek, Wyd. Pozn. 1976); ''Gwiazdy Galaktyki'' antologia opowiadań fantastycznonaukowych pisarzy węgierskich, współautor P. Kuczka, Wyd. Pozn. 1981).  
+
Czesław Chruszczewski był również redaktorem dwóch antologii: [[''Ludzie i gwiazdy'']] (wybór opowiadań SF pisarzy krajów demokracji ludowej, współautor J. Kaczmarek, Wyd. Pozn. 1976); [[''Gwiazdy Galaktyki'']] antologia opowiadań fantastycznonaukowych pisarzy węgierskich, współautor P. Kuczka, Wyd. Pozn. 1981).  
  
Powieść Czesława Chruszczewskiego ''Fenomen Kosmosu'' została przełożona na węgierski (1977); tom opowiadań ''Różne odcienie bieli'' na niemiecki (1976). Czesław Chruszczewski był aktywnym działaczem międzynarodowego ruchu pisarzy SF; dzięki jego inicjatywie Poznań stał się jednym z ośrodków tej literatury (w latach 1973-1976 odbywały się tu międzynarodowe spotkania twórców SF). Autor ''Roku 10 000'' był członkiem Prezydium Europejskiego Komitetu SF. Za twórczość literacką i działalność organizatorską uzyskał wiele nagród i wyróżnień. W 1972, na I Kongresie Europejskim, SF, zorganizowanym przez Weneckie Centro Culturi SF, otrzymał nagrodę specjalną „Europa SF-Special-Eurocon I-Trieste 1972", a w 1973, podczas Międzynarodowego Spotkania Pisarzy SF w Poznaniu-Nagrodę Główną za książkę ''Rok 10 000''. II Kongres Europejski SF w Grenoble (1974) wyróżnił go nagrodą za całokształt twórczej i aktywnej działalności w dziedzinie SF, a w 1976 nagrodę specjalną przyznał mu III Kongres Europejski SF w Poznaniu. W 1960 za słuchowisko ''Fotel na autostradzie'' Czesław Chruszczewski otrzymał nagrodę Komitetu do Spraw Radia i Telewizji, a w 1973 za opowiadanie Bank uczuć - nagrodę Festiwalu Artystycznego „Wiosna Opolska 73". W 1966 nagrodzony został za działalność w dziedzinie słuchowisk radiowych, a w 1977 w 25-lecie pracy pisarskiej za całokształt twórczości literackiej.
+
Powieść Czesława Chruszczewskiego [[''Fenomen Kosmosu'']] została przełożona na węgierski (1977); tom opowiadań [[''Różne odcienie bieli'']] na niemiecki (1976). Czesław Chruszczewski był aktywnym działaczem międzynarodowego ruchu pisarzy SF; dzięki jego inicjatywie Poznań stał się jednym z ośrodków tej literatury (w latach 1973-1976 odbywały się tu międzynarodowe spotkania twórców SF). Autor ''Roku 10 000'' był członkiem Prezydium Europejskiego Komitetu SF. Za twórczość literacką i działalność organizatorską uzyskał wiele nagród i wyróżnień. W 1972, na I Kongresie Europejskim, SF, zorganizowanym przez Weneckie Centro Culturi SF, otrzymał nagrodę specjalną „Europa SF-Special-Eurocon I-Trieste 1972", a w 1973, podczas Międzynarodowego Spotkania Pisarzy SF w Poznaniu-Nagrodę Główną za książkę ''Rok 10 000''. II Kongres Europejski SF w Grenoble (1974) wyróżnił go nagrodą za całokształt twórczej i aktywnej działalności w dziedzinie SF, a w 1976 nagrodę specjalną przyznał mu III Kongres Europejski SF w Poznaniu. W 1960 za słuchowisko ''Fotel na autostradzie'' Czesław Chruszczewski otrzymał nagrodę Komitetu do Spraw Radia i Telewizji, a w 1973 za opowiadanie Bank uczuć - nagrodę Festiwalu Artystycznego „Wiosna Opolska 73". W 1966 nagrodzony został za działalność w dziedzinie słuchowisk radiowych, a w 1977 w 25-lecie pracy pisarskiej za całokształt twórczości literackiej.
  
Twórczość Czesława Chruszczewskiego mimo jej oficjalnej nobilitacji, wzbudzała zawsze w komentarzach i opiniach krytyków wiele polemik, sporów i kontrowersji. Chruszczewski nie opisuje konfliktów między człowiekiem i maszyną, nie próbuje przewidzieć konsekwencji rozwoju techniki i cywilizacji. Opowieści autora Roku 10 000, usytuowane na marginesie literatury science fiction, graniczą raczej z konwencją baśni, przypowieści, są nader często odmianą XX-wiecznej powiastki filozoficznej, transpozycją wątków <dydaktycznych: adresowane do zwolenników literatury refleksyjnej, wychowawczej, ilustrują tezy światopoglądowe i etyczne. Tym też należy tłumaczyć ich pozorne niekonsekwencje motywacyjne, uproszczony rysunek bohatera, schematyzm epizodycznej fabuły (opartej najczęściej na motywie m podróży kosmicznej B| kontaktu z kosmitami). Akcja wielu utworów stanowi pretekst do wypowiadania treści filozoficznych i moralnych. Mentorstwo Chruszczewskiego wywodzi się z kręgu oświeceniowego racjonalizmu, jest czasami gorzkie i krytyczne, ale nie jątrzące-raczej pobłażliwe i wybaczające, pozbawione odcieni katastroficznych, zakładające, że mieszkańcy Błękitnej Planety sami poradzą sobie z trapiącymi ich problemami. W ulubionym temacie autora, kontakcie z obcą cywilizacją, nasze wady, ograniczenia, namiętności (poczytywane najczęściej za wstydliwy rozdział Judzkiej biografii) stają się formą identyfikacji człowieka, pozwalają odnaleźć wartość naszej egzystencji w różnorodności możliwych bytów. To z lekka ironiczne przesłanie jest wiodącym motywem twórczości Chruszczewskiego; kontakt z Innym Rozumem nie polega na rozwiązywaniu zagadek logicznych, lecz egzystencjalnych-jest pretekstem do obserwacji zachowania wysłanników dalekiego zwiadu. Sprawą otwartą pozostaje wartościowanie dorobku pisarza. Powiastka filozoficzna była gatunkiem o wyraźnym nacechowaniu historycznym, stąd też próby zaadaptowania tej formy do współczesnych warunków kulturowych są już odczuwane jako wyraźna stylizacja literacka.
+
Twórczość Czesława Chruszczewskiego mimo jej oficjalnej nobilitacji, wzbudzała zawsze w komentarzach i opiniach krytyków wiele polemik, sporów i kontrowersji. Chruszczewski nie opisuje konfliktów między człowiekiem i maszyną, nie próbuje przewidzieć konsekwencji rozwoju techniki i cywilizacji. Opowieści autora Roku 10 000, usytuowane na marginesie literatury science fiction, graniczą raczej z konwencją [[baśń|baśni]], [[przypowieść|przypowieści]], są nader często odmianą XX-wiecznej [[powiastka filozoficzna|powiastki filozoficznej]], transpozycją wątków dydaktycznych: adresowane do zwolenników literatury refleksyjnej, wychowawczej, ilustrują tezy światopoglądowe i etyczne. Tym też należy tłumaczyć ich pozorne niekonsekwencje motywacyjne, uproszczony rysunek bohatera, schematyzm epizodycznej fabuły (opartej najczęściej na motywie m podróży kosmicznej i kontaktu z kosmitami). Akcja wielu utworów stanowi pretekst do wypowiadania treści filozoficznych i moralnych.  
 +
 
 +
Mentorstwo Chruszczewskiego wywodzi się z kręgu oświeceniowego racjonalizmu, jest czasami gorzkie i krytyczne, ale nie jątrzące - raczej pobłażliwe i wybaczające, pozbawione odcieni katastroficznych, zakładające, że mieszkańcy Błękitnej Planety sami poradzą sobie z trapiącymi ich problemami. W ulubionym temacie autora, kontakcie z obcą cywilizacją, nasze wady, ograniczenia, namiętności (poczytywane najczęściej za wstydliwy rozdział Judzkiej biografii) stają się formą identyfikacji człowieka, pozwalają odnaleźć wartość naszej egzystencji w różnorodności możliwych bytów. To z lekka ironiczne przesłanie jest wiodącym motywem twórczości Chruszczewskiego; kontakt z Innym Rozumem nie polega na rozwiązywaniu zagadek logicznych, lecz egzystencjalnych - jest pretekstem do obserwacji zachowania wysłanników dalekiego zwiadu. Sprawą otwartą pozostaje wartościowanie dorobku pisarza. Powiastka filozoficzna była gatunkiem o wyraźnym nacechowaniu historycznym, stąd też próby zaadaptowania tej formy do współczesnych warunków kulturowych są już odczuwane jako wyraźna stylizacja literacka.
  
  
Linia 157: Linia 159:
  
 
==Redaktor antologii==  
 
==Redaktor antologii==  
 +
*[[Ludzie i gwiazdy]] - antologia sf z krajów komunistycznych (1976)
 
*[[Gwiazdy Galaktyki]] - antologia sf pisarzy węgierskich (1981)
 
*[[Gwiazdy Galaktyki]] - antologia sf pisarzy węgierskich (1981)

Wersja z 16:45, 1 lut 2012

Czesław Leszek Chruszczewski
Chruszczewski.jpeg
Data i miejsce urodzenia 8 maja,1922
Łódź
Data i miejsce śmierci 12 lutego 1982
Poznań
Narodowość Polska
Ważne dzieła Fenomen kosmosu

Czesław Leszek Chruszczewski ur. 8 maja 1922 w Łodzi. Syn dziennikarza Stanisława Kempnera-Chruszczewskiego. Podczas okupacji działał w organizacji konspiracyjnej. Uczestnik powstania warszawskiego. Po wojnie mieszkał w Kaliszu, później w Poznaniu. Pracował jako dziennikarz w „Expressie Poznańskim", a od 1958 w rozgłośni PR. W latach 1975-1981 pełnił funkcję prezesa Poznańskiego Oddziału ZLP. Zmarł 12 lutego 1982.

Debiutował w roku 1958, Napisał kilkadziesiąt słuchowisk, scenariuszy filmowych i telewizyjnych. Autor kilkunastu tomów opowiadań i powieści o tematyce fantastycznej: ''Bardzo dziwny świat'' (1960); ''Magiczne schody. Historie z tej i nie z tej planety'' (1965); ''Pacyfik-Niebo. Ziemia-Kosmos-Ziemia'' (1967); ''Bitwa pod Pharsalos. Podróże w czasie i przestrzeni'' (1969); ''Różne odcienie bieli'' (1970); ''Rok 10 000. Opowiadania fantastyczne'' (1973); ''Dookoła tyle cudów. Opowiadania fantastyczne'' (1973); ''Fenomen Kosmosu'' (1975); ''Potrójny czas Galaktyki. Opowiadania fantastyczne'' (1976); ''Powtórne stworzenie świata'' (1979); ''Gdy Niebo spadło na Ziemię'' (1978); ''Miasto nie z tej planety, Opowieści fantastyczne'' (1981). Wszystkie utwory ukazały się w Poznaniu nakładem Wydawnictwa Poznańskiego.

Czesław Chruszczewski był również redaktorem dwóch antologii: ''Ludzie i gwiazdy'' (wybór opowiadań SF pisarzy krajów demokracji ludowej, współautor J. Kaczmarek, Wyd. Pozn. 1976); ''Gwiazdy Galaktyki'' antologia opowiadań fantastycznonaukowych pisarzy węgierskich, współautor P. Kuczka, Wyd. Pozn. 1981).

Powieść Czesława Chruszczewskiego ''Fenomen Kosmosu'' została przełożona na węgierski (1977); tom opowiadań ''Różne odcienie bieli'' na niemiecki (1976). Czesław Chruszczewski był aktywnym działaczem międzynarodowego ruchu pisarzy SF; dzięki jego inicjatywie Poznań stał się jednym z ośrodków tej literatury (w latach 1973-1976 odbywały się tu międzynarodowe spotkania twórców SF). Autor Roku 10 000 był członkiem Prezydium Europejskiego Komitetu SF. Za twórczość literacką i działalność organizatorską uzyskał wiele nagród i wyróżnień. W 1972, na I Kongresie Europejskim, SF, zorganizowanym przez Weneckie Centro Culturi SF, otrzymał nagrodę specjalną „Europa SF-Special-Eurocon I-Trieste 1972", a w 1973, podczas Międzynarodowego Spotkania Pisarzy SF w Poznaniu-Nagrodę Główną za książkę Rok 10 000. II Kongres Europejski SF w Grenoble (1974) wyróżnił go nagrodą za całokształt twórczej i aktywnej działalności w dziedzinie SF, a w 1976 nagrodę specjalną przyznał mu III Kongres Europejski SF w Poznaniu. W 1960 za słuchowisko Fotel na autostradzie Czesław Chruszczewski otrzymał nagrodę Komitetu do Spraw Radia i Telewizji, a w 1973 za opowiadanie Bank uczuć - nagrodę Festiwalu Artystycznego „Wiosna Opolska 73". W 1966 nagrodzony został za działalność w dziedzinie słuchowisk radiowych, a w 1977 w 25-lecie pracy pisarskiej za całokształt twórczości literackiej.

Twórczość Czesława Chruszczewskiego mimo jej oficjalnej nobilitacji, wzbudzała zawsze w komentarzach i opiniach krytyków wiele polemik, sporów i kontrowersji. Chruszczewski nie opisuje konfliktów między człowiekiem i maszyną, nie próbuje przewidzieć konsekwencji rozwoju techniki i cywilizacji. Opowieści autora Roku 10 000, usytuowane na marginesie literatury science fiction, graniczą raczej z konwencją baśni, przypowieści, są nader często odmianą XX-wiecznej powiastki filozoficznej, transpozycją wątków dydaktycznych: adresowane do zwolenników literatury refleksyjnej, wychowawczej, ilustrują tezy światopoglądowe i etyczne. Tym też należy tłumaczyć ich pozorne niekonsekwencje motywacyjne, uproszczony rysunek bohatera, schematyzm epizodycznej fabuły (opartej najczęściej na motywie m podróży kosmicznej i kontaktu z kosmitami). Akcja wielu utworów stanowi pretekst do wypowiadania treści filozoficznych i moralnych.

Mentorstwo Chruszczewskiego wywodzi się z kręgu oświeceniowego racjonalizmu, jest czasami gorzkie i krytyczne, ale nie jątrzące - raczej pobłażliwe i wybaczające, pozbawione odcieni katastroficznych, zakładające, że mieszkańcy Błękitnej Planety sami poradzą sobie z trapiącymi ich problemami. W ulubionym temacie autora, kontakcie z obcą cywilizacją, nasze wady, ograniczenia, namiętności (poczytywane najczęściej za wstydliwy rozdział Judzkiej biografii) stają się formą identyfikacji człowieka, pozwalają odnaleźć wartość naszej egzystencji w różnorodności możliwych bytów. To z lekka ironiczne przesłanie jest wiodącym motywem twórczości Chruszczewskiego; kontakt z Innym Rozumem nie polega na rozwiązywaniu zagadek logicznych, lecz egzystencjalnych - jest pretekstem do obserwacji zachowania wysłanników dalekiego zwiadu. Sprawą otwartą pozostaje wartościowanie dorobku pisarza. Powiastka filozoficzna była gatunkiem o wyraźnym nacechowaniu historycznym, stąd też próby zaadaptowania tej formy do współczesnych warunków kulturowych są już odczuwane jako wyraźna stylizacja literacka.


Spis treści

Powieści

Zbiory opowiadań

Opowiadania

Amarantowe jezioro OAH Bajkowy dom Bezludna wyspa Bitwa pod Pharsalos Błędny rycerz Bonaparte wśród olbrzymów Burza nad miastem BYŁ SOBIE KRÓL BYŁEM BARDZO NIEDYSKRETNY CHŁOP ŻYWEMU NIE PRZEPUŚCI CHWILOWA NIEOBECNOŚĆ MUZYKI Cudem ocaleni CZERWONY KAPTUREK Człowiek w sześcianie DAWID I GOLIAT Diamentowa ściana Dobre kwiaty DOOKOŁA TYLE CUDÓW DRZEWA ZAWSZE WRACAJĄ DO KORZENI Drzewo Nie-Drzewo Dwa dni przed powitaniem Dwaj panowie Fudziwara Eksperyment FANTASTYCZNY ŚWIAT Fenomenalny słuch Głosy Ziemi HORYZONT ZDARZEŃ CZYLI KOLAPS GRAWITACYJNY IMPULS KOSMICZNY JASNA SMUGA Jestem? ... Jesteś Kryształowa kula LATAJĄCY DYWAN Manneken Pis Miasto Miasto nie z tej planety Miasto, które będzie Miasto, które jest Most Na strzępy! Na strzępy! Napoleon i Karolina Nefertari NIC NOWEGO POD SŁOŃCEM Nie chciałbym niczego sugerować Nie deptać trawników Niedziela Oczy ONI WYSZLI Z MORZA Pacyfik - Niebo Pan Yove PARADOKSALNY CHRONOS PARKING Patrol trzech Po tamtej stronie Podobni do aniołów Potrójny czas Galaktyki POWRÓT HOLMEZJUSZA PSYCHOANALIZA CZYLI KŁOPOTY KOSMICZNE REWELACYJNE ODKRYCIE ROMANS KOSMICZNY RÓŻNE ODCIENIE BIELI Samarytanin SCALA DEI GIGANTI Stoczterdziestadruga Strażacka drabina Symfonia z kotłami Trzecia prawda TRZY MIASTA Tygrys z Hiponcjum W kilkadziesiąt lat później WYSPA SZCZĘŚLIWYCH Zdumiewające odkrycie ZIELONE WŁOSY ZUPEŁNIE NIEZNANA PLANETA Zwierciadło przyszłości ZWIERCIADŁO TRZECH CZASÓW 1960 Bardzo dziwny świat 1960 Dom przy ulicy Polarnej 1960 Fotel na autostradzie 1960 Skrzydlata gitara 1960 Za ścianą cisza 1960 Zegarmistrz 1960 Żyje się tylko raz 1965 Adwokat diabła 1965 Bezgrzeszny grzesznik 1965 Dom mimo wszystko 1965 Dominik Anioł 1965 Gadające krzesła 1965 Groty folsomskie 1965 Kontakt 1965 Książka 1965 Kto był pierwszy 1965 Lalanda 1965 Magiczne schody 1965 Nie trać odwagi 1965 Odwiedziny 1965 Pomarańczowe dziesięć minut 1965 Rewanż 1965 Rok 10 000 1965 Rozprawa przy drzwiach niedomkniętych 1965 Tajemnica rusznikarza 1965 Teoria gier 1965 Wada duszy

Redaktor antologii

Osobiste
Przestrzenie nazw
Warianty
Działania
Nawigacja
Narzędzia
Pomoc
Szablony